- Locatie
Fractiekamer DS
- Voorzitter
- Yolanda Hoogtanders (burgemeester)
- Toelichting
-
De agendapunten op onderstaande agenda komen van burgemeester en griffier. Hebben de fractievoorzitters ook nog agendapunten voor het Presidium, geef dat dan s.v.p. door aan de griffier.
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening
-
2Mededelingen
-
3
Voorstel: agenda vaststellen
-
4
Voorstel: verslag van de vorige vergadering (17 april 2025) vaststellen.
Bijlagen
-
5
Voorstel: terugblikken op het verloop van informatiebijeenkomsten, commissies en raad. Evt. bijzonderheden en aandachtspunten bespreken.
Suggesties griffier:
Raad 17 april:
-Goed verlopen beëdiging van de commissieleden en installatie nieuwe raadsleden.
-Onrustig aan collegetafel en in de zaal.
-Interrupties toestaan in de eerste termijn onduidelijk. Advies griffier: interrupties toestaan, ze bevorderen het onderlinge debat.
-Kwaliteit toezeggingen laat te wensen over. Niet alles wat het college gaat doen is een toezegging. Advies griffier: herhaal en vraag indien nodig om bevestiging.
-Uitvoerige reactie wethouder.
-Storing microfoons. Onduidelijk is wie wat doet. Ter plekke moeilijk niet oplosbaar. Griffie is onderbezet tijdens raadsvergaderingen.
-Spreken via de voorzitter.
-Termen als groene flap en gele avonden niet meer gebruiken. Onduidelijk voor inwoners.
-Motie werd aangehouden. Dat is ingewikkeld bij voorstel waarover al een besluit is genomen. Beter is het dan om een motie in te trekken.
-Werkgroep Staatsieportret: nog maar één aanmelding. -
6
Voorstel: behandelwijze ingekomen stukken vaststellen en evt. bijzonderheden raad 28 mei a.s. bespreken.
Bijlagen
-
7
Voorstel: de overige vragen openbaar publiceren.
We ontvingen van De Limburger de volgende vraag: De overige vragen die raadsleden stellen aan het college van B en W zijn niet te vinden in iBabs. Die zijn toch gewoon openbaar lijkt me. Waarom kan ik die niet zien? Ik wil ze graag zien inclusief de antwoorden.
Advies griffier
De categorie overige vragen is niet gereglementeerd. In de praktijk zijn de vragen een mix van bestuurlijke vragen en ambtelijke bijstand (de feitelijke informatie). Overige vragen worden onder verantwoordelijkheid van het college beantwoord. Het is daarmee een bestuurlijk instrument in de relatie tussen raad en college/burgemeester. Grondslag voor de informatie zijn de passieve inlichtingenplicht en het recht op het stellen van vragen zoals opgenomen in de Gemeentewet.
Bij openbaar bestuur past het uitgangspunt van 'openbaar, tenzij'. Voor het tenzij zijn in dit geval geen steekhoudende argumenten. Voor inwoners (en ook de pers) is het belangrijk dat besluitvormingsprocessen goed te volgen zijn. Toegang tot informatie is daarbij een belangrijk aspect. Daarom wordt geadviseerd de vragen openbaar te ontsluiten via de website. Dit vraagt om extra aandacht voor onderwerp, vraagstelling en beantwoording.
Stand van zaken
Besproken in presidium van 7 april. In het college zou dit ook worden besproken. In het presidium van 17 april afgesproken dit opnieuw aan de orde te stellen in een volgend presidium. Dan voorzien van een analyse van de overige vragen. Deze analyse is nu bijgevoegd (niet openbaar). Het beeld wordt bevestigd. Advies van de griffier blijft ongewijzigd. Geadviseerd wordt de vragen openbaar te maken én af te spreken deze categorie vragen te beperken tot feitelijke vragen/antwoorden. Het is niet wenselijk om alle eerder gestelde overige vragen op openbaar te zetten. De griffier gaat uitzoeken hoe dit technisch kan worden ingeregeld.
Analyse overige vragen
Totaal: 60, technisch: 41, bestuurlijk: 10, technisch/bestuurlijk: 9.
LVR: 31, GL: 1, CDA: 1, DS: 13, SPR: 2, VVD: 11, D66: 0, PvdA: 0, SP: 1.
Conclusie: een groot deel van de vragen is technisch van aard. De meeste vragen worden gesteld door de LVR. -
8
Voorstel: bespreken stand van zaken. Knelpunten, wensen en suggesties meegeven aan de griffier.
In eerdere vergaderingen is stilgestaan bij ontwikkelingen rond de informatievoorziening. De griffier heeft toen ook geschetst welke aanpassingen reeds zijn doorgevoerd.
-
9
Voorstel: proces behandeling stukken vaststellen.
In de werkgeverscommissie van 22 mei a.s. wordt het voorstel instructie voor de griffier besproken. In de commissie BM is de route van het voorstel aan de orde geweest en is afgesproken om de stukken in concept ook aan te bieden aan het presidium. In overleg met de voorzitter van de werkgeverscommissie wordt voorgesteld om de stukken direct nadat ze zijn behandeld door de werkgeverscommissie via de mail aan te bieden aan het presidium. Er is dan een kleine week om te reageren. De input van de 'schriftelijke' consultatieronde wordt toegevoegd aan de stukken. Vervolgens vindt behandeling plaats in de commissie BM, gevolgd door behandeling in de raad.
-
10
Voorstel: memo bespreken. Kennisnemen van de ingeleverde overzichten van de raadsfracties.
Bijlagen
-
11Rondvraag
-
12Sluiting