Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Cie RU

woensdag 9 september 2020

19:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Marij Cox
Toelichting

AANMELDINGEN:
Raads- en commissieleden: Petra Beeren, Vincent Zwijnenberg, Leon Coenen (o.v.), Jos de Kunder, Mijntje van Beers, Wilbert Dekker, Jos Tobben, Niek Geraedts, Dirk Fransen, Joep Niessen, Leon Guffens, Marc Breugelmans, Eric Versteegen, Jos van Rey, Aijiththan Loganathan, Selami Coskun
Wethouder(s): ..
Ambtelijke ondersteuning: ..
Voorzitter: Marij Cox
Griffier: Manuela Jenniskens
Publieke tribune: VC, JvA, ED, RP, JS, CS, JvM, MS


Elke commissievergadering is openbaar. Wilt u een vergadering bijwonen, dan is dat mogelijk. Vanwege de beperkte capaciteit op de publieke tribune, dient u  zich wel van tevoren aan te melden via griffie@roermond.nl.


De vergadering zal in openbaarheid starten. Bij aanvang van de bespreking van punt 11, het vaststellen van de besluitenlijsten van besloten vergaderingen, zal op verzoek van de voorzitter de deuren worden gesloten. De bespreking van deze besluitenlijsten vindt vervolgens in beslotenheid plaats.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    De voorzitter heet de aanwezigen welkom.


    Een speciaal woord van welkom aan de nieuwe gemeentesecretaris, mevrouw Van Aaken, die op de publieke tribune plaats heeft genomen.


    Er is bericht van verhindering ontvangen van mevrouw Dolmans en mevrouw Danker, zij worden vervangen door mevrouw Van Beers. Tevens hebben de heren Loganathan en Soğukçeşme zich afgemeld.

    Commissievragen

    Onderwerp
    Bodemdaling Roermond
  2. 2.1

    Voorgesteld wordt in te stemmen met de agenda.

    Besluit

    De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.


    De voorzitter deelt mede dat het onderwerp ‘The Passion’ nu niet is geagendeerd, dit onderwerp komt op een ander moment dit jaar aan de orde.

  3. 2.2

    Voorgesteld wordt in te stemmen met de voorraadagenda.

    Besluit

    De voorraadagenda wordt ongewijzigd vastgesteld.


    De heer Franssen deelt mede dat na de zomervakantie nadere informatie zou worden verstrekt over The Passion en betreurt dat er nog niets is ontvangen. LVR hecht er waarde aan om op een goede en transparantie manier, dus in de raadszaal, over dit onderwerp te praten. De voorzitter deelt mede dit onderwerp te willen agenderen als er een voorstel ter bespreking ligt met onder andere cijfermateriaal.


    In reactie op een vraag van mevrouw Beeren betreffende de notitie inzake winterterrassen deelt wethouder Waajen mede dat ze eerst na wil gaan wat exact de vraagstelling is (onder andere door een gesprek met de heer Coenen).


    De heer Van Rey informeert waarom in de raadsvergadering is gezegd dat begin 2021 wordt teruggekomen op de definitieve VVGB omgevingsvergunning Hotel Jazz City en in de voorraadagenda het vierde kwartaal 2020 staat vermeld. Tevens informeert de heer Van Rey wanneer de vragen van de heer Loganathan over de procedure betreffende deze VVGB, gesteld op 6 augustus jl., worden beantwoord.
    Afgesproken wordt dat deze twee vragen schriftelijk worden beantwoord.


    In reactie op het voorstel van wethouder Evers wordt besloten om de consultatie over de parkeervisie te laten plaatsvinden door het voeren van een open discussie op een aparte avond (namelijk op dinsdag 29 september a.s.,
    aansluitend aan de informatiebijeenkomst inzake het grootschalige onderhoud van de A73 tunnels). De besluitvorming vindt vervolgens in december plaats.
    DENK en LVR laten weten hier niet bij aanwezig te zijn.

    Toezeggingen

    Onderwerp
    VVGB omgevingsvergunning Hotel Jazz City
  4. 3

    Besluit

    Wethouder Waajen gaat kort in op de stand van zaken betreffende ‘The Passion’ en de vragen van LVR en VVD. Zij stelt voor om op korte termijn in een besloten sessie de fractievoorzitters, en eventueel ook de raad, verder te informeren.


    Wethouder Waajen deelt mede dat het college besloten heeft om principe medewerking te verlenen voor de ontwikkeling van Braam Latier.

  5. 4.1

    Voorgesteld wordt de besluitenlijsten van 24 en 29 juni jl. vast te stellen.

    Besluit

    De besluitenlijsten van 24 en 29 juni jl. worden ongewijzigd vastgesteld.

  6. 4.2

    De status en de wijze van afdoening van afspraken en toezeggingen worden vastgelegd en bijgehouden in iBabs. Het onderwerp ‘afspraken en toezeggingen’ staat als vast punt op de agenda van de commissies voor eventuele vragen en opmerkingen.

    Besluit

    VVD heeft geconstateerd dat er nog vele afspraken en toezeggingen open staan en verzoekt het college en de griffie hier aandacht aan te besteden.

  7. 6
    RAADSVOORSTELLEN
  8. 6.a

    De commissie geeft aan of dit voorstel rijp is voor behandeling in de raad. Zo ja, dan geeft de commissie aan of het een hamerstuk of bespreekstuk is. Behandeling vindt plaats in twee termijnen.

    Besluit

    De commissie acht dit stuk rijp voor behandeling in de raad. Agendering als bespreekstuk op verzoek van LVR.

    Woordvoering vindt plaats door de vertegenwoordiger van LVR, GL, CDA, DS, VVD, D66 en SP.


    Enkele door de verschillende fracties gemaakte opmerkingen zijn:
    DS constateert dat er reeds diverse werkzaamheden hebben plaatsgevonden en een en ander al gerealiseerd is. DS informeert waarom het voorstel dan ook voorgelegd wordt, of het puur procedureel is.
    D66 is verheugd dat er een plan voorligt dat voorziet in ligplaatsen die nu extra hard nodig zijn en steunt het voorstel.
    SP staat sympathiek tegenover het voorstel. SP vindt het goed dat er meer reuring is op een plek waar het kan, het is een mooie aanvulling. SP verzoekt om de landschappelijke waarden aan de randen in ogenschouw nemen.
    GL merkt op dat het plan al is gerealiseerd en in gebruik is genomen. Derhalve informeert GL waarom het plan nu wordt voorgelegd. Tevens vraagt GL aan welke planschade gedacht moet worden.
    VVD vindt het een prima voorstel en een mooie route om de nieuwe locatie voor Hertha formeel te regelen.
    CDA staat positief tegenover het voorstel. Het is een goede plek voor Hertha en voor de midden-Limburgse watersport om die haven daar invulling aan te geven.
    LVR vindt het ongelofelijk hoeveel ingewikkelde regelgeving er aan te pas komt, hoeveel visies hiermee te maken hebben en de hoeveelheid zaken waar een ontwikkelaar rekening mee moet houden. LVR is tevreden met wat nu voorligt, is verheugd voor Hertha en is verheugd dat het een afronding is van het gebied Hatenboer. LVR informeert of er een installatie is om boten uit het water te halen, of er een risicoanalyse is gemaakt inzake planschade en of aan alle voorwaarden is voldaan, bijvoorbeeld op het gebied van parkeren, zodat er sprake is van een gelijk speelveld.


    Wethouder Evers is blij met de steun van diverse fracties en gaat in op de vragen en gemaakte opmerkingen. Wethouder Evers merkt onder andere op, dat de ruimtelijke onderbouwing lang op zich heeft laten wachten en dat een planschadeovereenkomst een standaard bepaling is bij een verklaring van bedenkingen en dat er geen analyse aan ten grondslag heeft gelegen. Tevens deelt hij mede dat er geen botenlift komt, er ruime parkeervoorzieningen zijn en dat het college altijd een gelijk speelveld hanteert, zo ook in dit dossier.


    Wethouder Evers merkt op verheugd te zijn dat deze locatie in gebruik genomen is en dat het een mooie aanvulling is op het recreatieve voorzieningen landschap binnen de gemeente.

  9. 7

    De commissie geeft aan of dit voorstel rijp is voor behandeling in de raad. Zo ja, dan geeft de commissie aan of het een hamerstuk of bespreekstuk is. Behandeling vindt plaats in twee termijnen.

    Besluit

    De commissie acht dit stuk rijp voor behandeling in de raad. Agendering als bespreekstuk.

    Woordvoering vindt plaats door de vertegenwoordiger van LVR, GL, CDA, DS, VVD, D66 SP en SPR.


    Enkele door de verschillende fracties gemaakte opmerkingen zijn:
    LVR informeert of het gevraagde uitvoeringskrediet niet gelijk moet zijn aan het bedrag dat vermeld staat in de meerjaren investeringsplanning. Dit om te voorkomen dat aanvullend krediet moet worden gevraagd als de aanbesteding hoger uitvalt. LVR merkt op dat de inspraakreacties niet bij de stukken gevoegd waren en wil daar graag vóór de raadsvergadering kennis van nemen.
    LVR merkt op dat de gemeentelijke financiën waarschijnlijk niet zo rooskleurig zijn (daar wordt binnenkort met de raad over gesproken) en maakt zich zorgen over het sluitend krijgen van de begroting. LVR misgunt de bewoners van de Kastelenbuurt het plan niet, maar het betreft een project van bijna 5 miljoen en misschien moeten andere keuzes gemaakt worden (zoals bijvoorbeeld het doorschuiven van grootschalige investeringsplannen, omdat dat misschien één van de weinige knoppen is waar de raad nog aan kan draaien). LVR wil graag voor de raadsvergadering een integraal standpunt van het college op dit punt op de groene flap.
    LVR verzoekt om specifiek nog eens naar de groene uitstulpingen op de tekeningen (de zogenaamde groene punaises) te kijken die soms op vreemde plekken liggen en waarbij mogelijk de verkeersveiligheid in het geding komt.
    Het plan dient volgens de kadernota beheer uitgevoerd te worden in basiskwaliteit. LVR informeert waarom gesproken wordt over een ‘plan met een plus’.
    CDA is blij met dit agendapunt en deelt mede dat het tijd wordt dat er iets gaat gebeuren. CDA informeert in hoeverre is gekeken naar de mogelijkheden om het snelverkeer zoveel mogelijk te ontmoedigen.
    DS staat positief tegenover het voorstel en is ook tevreden over de wijze van participatie die heeft plaatsgevonden. DS hoopt dat binnenkort een fysieke bijeenkomst kan plaatsvinden waarop kennis genomen kan worden van de plannen. DS informeert waarom minder uitvoeringskrediet wordt gevraagd dan is gereserveerd.
    D66 steunt het voorstel en heeft met genoegen vastgesteld dat de plekken waar de bomen worden geplant groot zijn en dat er sprake is van een grotere variatie in boomsoorten.
    SP vraagt aandacht voor de problemen die zich soms voordoen met het parkeren pal voor uitritten, de onlogische naamgeving in de straten (waardoor extra verkeersbewegingen ontstaan door zoekende mensen), de opmerkingen van de Fietsersbond en de aanwezigheid van bevers in relatie tot de nieuwe aanplant.
    SPR is blij dat de Kastelenbuurt eindelijk aan bod komt en vindt het een mooi plan. SPR verzoekt om binnen het budget te blijven gezien de financiële toestand van de gemeente.
    GL is verheugd met dit plan, met het vele en diverse groen, het gezonde groeiklimaat voor de bomen, de aandacht voor duurzaamheid met onder andere ledverlichting en afkoppelen hemelwater. GL maakt zich wel zorgen over de hoge kosten en de vele onzekerheden en verzoekt om de commissie op de hoogte te houden van de ontwikkelingen.
    VVD speekt een aantal loftuitingen uit, onder andere: openbare startavond met 120 belangstellenden, goed bewonersoverleg, goede doordachte inspraakreacties, sterke ambtelijke betrokkenheid, conform gemeentelijk verkeers- en vervoersplan en conform groenvisie. VVD merkt op dat als PFAS geen spelbreker wordt, binnen budget gebleven kan worden. In één woord: voorbeeldig.


    Wethouder Evers gaat in op de vragen en gemaakte opmerkingen. Hij gaat onder andere in op de complimenten, de inspraakreactie van de Fietsersbond, de maatregelen om het verkeersluw te maken, de straatnaamgeving en de aanwezigheid van bevers. Hij merkt op dat als er iets wordt doorgeschoven op de investeringsplanning, dit meestal te wijten is aan een tekort aan ambtelijke capaciteit.


    Wethouder Everse deelt mede dat het een bewuste keuze is om dit investeringskrediet te vragen. Hij heeft vertrouwen in deze raming en wil niet meer geld vragen dan nodig is. Hij deelt mede dat het plan meervoudig onderhands wordt aanbesteed, waardoor regionale betrokkenheid er in is verwerkt. Tevens merkt wethouder Evers op dat het een onderhoudswerk is met een plus eraan, maar geen reconstructie.


    Naar aanleiding van vragen over het plan geeft wethouder Evers een toelichting op het ontwerpproces, waarbij veel burgerparticipatie en inspraak heeft plaatsgevonden en rekening is gehouden met het financiële kader. Hij deelt mede dat nu wordt gevraagd om in te stemmen met het voorliggende definitieve plan.


    Wethouder Evers zegt toe de inspraakreacties ter inzage te leggen via de griffie.


    De heer Van Montfort deelt onder andere mede dat de bomen (de zogenaamde groene punaises) zo zijn geplaatst dat het snelheidsverlagend is.


    Wethouder Evers merkt op namens het college het standpunt te kunnen verwoorden en deelt mede dat er geen streep wordt gezet door dit werk dat zo vaak is verschoven en waarbij zoveel participatie en communicatie heeft plaatsgevonden.


    Wethouder Evers deelt mede op alle vragen te hebben gereageerd en afdoende antwoord te hebben gegeven. LVR is echter van mening op drie punten een serieuze vraag te hebben gesteld en geen afdoende antwoord te hebben ontvangen (verzoek om integraal standpunt van het college betreffende de zorgen over de financiën, ligging van de groene punaises en verschil tussen de basiskwaliteit en de plus). LVR vraagt hier aandacht voor aan de voorzitter.

    Commissievragen

    Onderwerp
    'Wijkgericht onderhoud Kastelenbuurt'
  10. 8
    COMMISSIEVOORSTELLEN
  11. 8.a

    Verzoek van het college om van gedachten te wisselen over de concept zienswijze ontwerp provinciale omgevingsvisie. Behandeling vindt plaats in één termijn.

    Besluit

    Woordvoering vindt plaats door de vertegenwoordiger van LVR, GL, CDA, DS, VVD, D66 en SP.


    Wethouder Waajen geeft een korte toelichting op de status van het voorstel en gaat in op procedure. Tevens gaat ze in op de raadsinformatiebrief die deze middag is verzonden.


    Enkele door de verschillende fracties gemaakte opmerkingen zijn:
    VVD vindt het van belang dat de raad betrokken blijft bij het uiteindelijke document. VVD wil het proces graag uitgediept zien en informeert of het reëel is te veronderstellen dat er een gezamenlijke regiovisie komt voor midden Limburg. VVD vraagt aandacht voor de schrijfstijl, de provincie moet duidelijk en op een presenteerblaadje aangereikt krijgen hoe we het willen hebben.
    GL is van mening dat een aantal zaken voor Roermond duidelijker aangezet moeten worden (zoals bijvoorbeeld MBO campus en de aanleg van zonnepanelen op bedrijfsgebouwen). GL mist de sociale kant van het duurzaamheidsbeleid, duurzame energie dient ook betaalbaar te zijn voor de kleine portemonnee.
    SP verzoekt om een nadere concretisering van een aantal kritische kanttekeningen. SP vraagt ook aandacht voor onder andere beleving om te komen tot concrete zaken. SP informeert in hoeverre de doelen in lijn staan met het collegeprogramma. Wat zijn de kansen en bedreigingen voor Roermond als gevolg van deze visie.
    D66 verzoekt om het duurzaam toerisme onder de aandacht te brengen en het klimaat adaptief maken van de Maasnielderbeek. Tevens vraagt D66 aandacht voor de gevolgen voor Roermond bij het stoppen van de bruinkoolwinning (onder andere voor de waterhuishouding).
    DS verzoekt om nog een keer goed te kijken naar de visies die we de laatste jaren met elkaar ontwikkeld hebben, (zoals Roermond 2030, Groenvisie, Duurzaamheidsvisie, Vitale Stad), deze vormen het vertrekpunt en toetsingskader. DS merkt op dat onder andere voldoende voorzieningen en een aantrekkelijk vestigingsklimaat van belang zijn voor een goede positionering van de regio Roermond. DS deelt mede dat de wereld dynamisch is en verandert, daarom dient ruimte te worden gelaten voor dynamiek en voor pragmatische aanpassingen indien de situatie daarom vraagt.
    CDA is van mening dat de zienswijze op onderdelen scherper en concreter kan. De opmerkingen over de grensoverschrijdende ontwikkelingen (over de ontwikkeling van bedrijventerrein Elmpt) mogen bijvoorbeeld steviger worden geformuleerd. CDA merkt op dat het doel van het document is om ruimte voor ontwikkeling te bieden en aan te sluiten op de dynamiek, het mag dan ook niet beperkend werken. CDA is van mening dat de passage over de nieuwe overbrugging over de Maas (zoals vermeld in de commissie-informatiebrief van 9 september jl.) eruit gehaald mag worden.
    LVR informeert naar het voortraject bij de provincie. LVR merkt op dat een aantal belangrijke onderwerpen niet vermeld worden, zoals bijvoorbeeld huisvesting voor arbeidsmigranten en de circulaire economie. Tevens wordt bij retail de binnenstad van Roermond niet genoemd. LVR is van mening dat het te academisch is geschreven en meer wervelend gebracht moet worden. De positie van Roermond moet duidelijker en aantrekkelijker worden geduid.


    Wethouder Waajen gaat in op de gestelde vragen en gemaakte opmerkingen. Zij gaat onder andere in op het lokaal accenten kunnen leggen, het bedrijventerrein in Elmpt, arbeidsmigranten en de overbrugging van de Maas. Tevens gaat ze in op de vragen over het proces en deelt mede dat er als regio ook een gezamenlijke reactie wordt verstuurd, maar dat deze formeel geen status heeft.


    Wethouder Waajen merkt op dat er zeker ruimte is voor dynamiek, het is namelijk geen uitvoeringsstuk maar een koers waar we in hoofdlijnen naar toe werken. Tevens deelt ze mede dat het altijd goed is als de contacten met provinciale staten worden aangewend om de belangen van Roermond voor het voetlicht te brengen.


    In reactie op de opmerkingen over de schrijfwijze zegt wethouder Waajen toe de visie scherper te formuleren en de techniek der verleiding toe te passen. Tevens zal worden opgenomen dat de binnenstad van Roermond bij de stedelijke centra moet worden vermeld en dat bij retail niet alleen het DOC maar ook de binnenstad van Roermond moet worden genoemd.


    Wethouder Waajen zegt toe de commissie op de hoogte te houden van het proces en zal de commissie de zienswijze van Roermond, van de andere gemeenten en van de regio doen toekomen.

  12. 9

    In de raadsvergadering van 9 juli 2020 is op verzoek van de LVR besloten om brief A 112 te agenderen voor de commissie Ruimte.
    Behandeling vindt plaats in één termijn.

    Besluit

    Woordvoering vindt plaats door de vertegenwoordiger van LVR, GL, VVD, D66 SP, SPR.


    Wethouder Evers gaat in op de actuele status.


    Enkele door de verschillende fracties gemaakte opmerkingen zijn:
    LVR is van mening dat de bomen een beeldbepalend karakter hebben en vinden het zonde als deze verdwijnen. LVR verzoekt het college, hoewel het bezwaar nu eerst in behandeling is bij de bezwarencommissie, om toch op een proactieve en positieve manier het gesprek aan te gaan met de aanvrager van de kapvergunning om na te gaan of deze kap echt noodzakelijk is.
    VVD kan aansluiten bij de oproep aan het college om met een groene gedachte naar de kapvergunning te kijken en de dialoog te zoeken.
    SP sluit zich aan bij vorige sprekers. SP ziet liever prachtige bomen dan blik en vraagt waarom zulke mooie bomen weg moeten.
    D66 ondersteunt het verzoek van de LVR om te proberen om deze prachtige boom te behouden. De boom staat op een goede plek en is mooi uitgegroeid.
    GL merkt op dat in de APV staat vermeld dat vijf bomen (was eerst drie) op eigen grond vergunningsvrij mogen worden gekapt. GL oppert de mogelijkheid om de APV aan te passen en het aantal naar beneden te brengen, als stok achter de deur.
    SPR merkt op dat een grote boom belangrijk is voor het brengen van koelte en wil de boom graag behouden.


    Wethouder Evers merkt op de boom graag te behouden en heeft onderzoek gedaan naar aanleiding van de aanvraag (daaruit is onder andere gebleken dat de bomen geen A-kwaliteit hebben), maar daarbij moet ook gekeken worden naar de geldende regels. Wethouder Evers merkt op dat de roep vanuit de gemeenschap niet aan dovemansoren gericht zou moeten zijn, maar vraagt zich af in hoeverre de roep van de gemeenschap tot andere inzichten leidt bij de aanvrager.


    In reactie op de suggestie van de GL inzake het aanpassen van de APV deelt wethouder Evers mede dat dit onderdeel is van het project ‘Opstellen van een kap- en compensatieverordening’, als onderdeel van het ‘Uitvoeringsprogramma groen’. Momenteel is er echter geen budget voor dit project (is namelijk ingezet voor het Coronafonds).

  13. 10

    Rondvragen betreffen korte feitelijke vragen over een actueel onderwerp op het vakgebied van de commissie. Rondvragen worden in beginsel schriftelijk ingediend (tot 24 uur na de vergadering) en binnen een week ná de commissievergadering schriftelijk beantwoord.

    Besluit

    Er is inmiddels een rondvraag gesteld door mevrouw Beeren.


    De LVR deelt mede dat de mededeling van wethouder Waajen aan het begin van deze vergadering inzake Latier Braam niet juist was. Zij deelde mede dat vanavond ten eerste de commissie is geïnformeerd over het besluit van het college en dat vervolgens omwonenden, buurtcomité en de stichting worden ingelicht. Door het plaatsen van een bericht op facebook is dit bericht echter 5 uur geleden reeds wereldkundig gemaakt.


    Wethouder Waajen vindt dit een verkeerde voorstelling van zaken. Ze heeft inderdaad het filmpje geplaatst en heeft de commissie, conform afspraak, nu actief gewezen op het collegebesluit waarna vervolgens de andere belanghebbenden worden ingelicht.


    De voorzitter sluit het openbare deel van de vergadering en de deuren worden gesloten.

    Commissievragen

    Onderwerp
    Aanvullende vraag commissie Beeldkwaliteit
    achterblijven rommel skatebaan
    Bouwplan Braam/Latiers
    Commissie Beeldkwaliteit
    Melickerveld
    Scooterparkeerplaatsen
    Stemprocedure draagvlakmeting BIZ 2021-2025
    Telefonische bereikbaarheid van de afdeling omgevingsvergunningen
    Vervolgvraag inzake omlegging en bebording (gesteld op 29 juni 2020)
    Volkstuintjes Bredeweg
  14. 11

    Voorgesteld wordt de besluitenlijsten van de besloten vergaderingen van 25 mei jl. en 4 juni jl. vast te stellen. De besluitenlijsten van deze besloten vergaderingen liggen onder geheimhouding bij de griffie ter inzage.


    Bij aanvang van de bespreking van dit punt zal op verzoek van de voorzitter de deuren worden gesloten. De bespreking van deze besluitenlijsten vindt vervolgens in beslotenheid plaats.

  15. 12
    Sluiting