Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering en heet de aanwezigen welkom, special Cedric Loy van GL die vandaag voor het eerst als commissielid aanwezig is. 
    Afmeldingen: Sabine Maas, Mark Schlicher, Jan-Nick van der Broek en Danny Danker.

  2. 2

    Besluit

    De commissie stelt de agenda vast.

  3. 3

    Besluit

    Hierna worden enkele highlights uit de woordvoering van de fracties benoemd, niet alle detailvragen zijn vermeld. Diverse fracties spreken dank uit voor de  verhelderende informatiesessie op 3 juni 2024 in de tuinzaal. 


    Specifieke opmerkingen/vragen per fractie
    DS : voorziening onderhoud gebouwen, energiearmoedefonds, accountantsverslag en ambtelijke organisatie.
    D66: pag.97, pag. 130, reflectie van college gevraagd op sociaal domein.
    LVR: kampioenschap Tigers, financiële situatie is goed, accountantsverslag.
    VVD: er is ambitie en daadkracht getoond, vraag 4 onvoldoende capaciteit voor opstellen integrale handhavingsstrategie, vraag 42/43 Groen en Doen, vraag 50 Stationsplein graag uitleg over impuls van 4,2 miljoen, vraag 58 kwaliteitsimpuls binnenstad.
    PvdA: dank aan ambtelijke organisatie, pag. 26 herformulering beleidsplan armoede en schulden.
    GL: geld over op lokaal fonds energiearmoede, hoe deelmobiliteit verder te bevorderen.


    Wethouder Franssen:
    1. vrijval onderhoudsvoorziening -veroorzaakt door een verschil van inzicht tussen accountant en gemeente- heeft geleid tot een extra collegebesluit dat bij de stukken is gevoegd;
    2. over het energiearmoedefonds komt op korte termijn een nieuwe brief van het college in de richting van de raad. College zal overleggen over het verzoek tot oprekking van de termijn;
    3. voor het accountantsverslag verwijst de wethouder naar de Auditcommissie. In de Auditcommissie is op 11 juni 2024 een concept-versie van het accountantsverslag besproken. Het is nog niet bekend wanneer de definitieve versie komt. De zomervakantie valt dit jaar erg vroeg, raadsvergadering waarin de jaarrekening wordt vastgesteld daarmee ook. Er is hierdoor minder tijd beschikbaar dan andere jaren;
    4. er is het afgelopen jaar veel geïnvesteerd in de ambtelijke organisatie, ook in de ambtelijke top;
    5. in het boekwerk van de jaarrekening staan de meest actuele vergelijkingscijfers. Zijn dat cijfers uit 2021 of 2022 dan zijn er geen recentere cijfers beschikbaar;
    6. de raad stelt de ratio voor de algemene reserve vast. Het college vindt dat een gezond financieel beleid wordt gevoerd. Het positief resultaat wordt niet alleen veroorzaakt door incidentele meevallers;
    7. het college voorziet in 2026 geen financieel ravijnjaar;
    8. op blz. 101 en verder zitten enkele pagina's met verantwoording over specifieke keuzes die in de begroting 2023 zijn gemaakt. Op blz. 107 en verder wordt gerapporteerd over resultaatbestemmingen en budgetoverhevelingen;
    9. wethouder geeft uitleg over financiën Stationsplein in relatie tot gebiedsprofiel. Na het raadsbesluit van 4 juli volgt een CIB met de planning;
    10. kwaliteitsimpuls, er zijn al 28 zaken met deze regeling gerealiseerd en daar komen er nog een aantal bij.


    Burgemeester Hoogtanders:
    1. aanpak ondermijning is één van de hoofdthema's in het IVP, nu de basis op orde brengen. Daarbij hoort ook de ambtelijke formatie.


    Wethouder Smitsmans:
    1. we verwachten geen kentering in de cijfers door bijv. Kiezen voor Kansen, IZA en GALA. We blijven gaan voor kwaliteit in zorg. Er is een grote toename van ouderen. Dan is het op zich goed dat er geen grote schommelingen in de cijfers zijn. Met hetzelfde volume aan geld worden meer mensen bediend;
    2. Jeugd is een iets ander verhaal. Hoe langer we wachten met zorg bieden aan jongeren, hoe meer kosten gemoeid zijn met het aanpakken van de problematiek. Dit is wel een zorgpunt;
    3. we zijn al een heel eind op weg met actualisering van de armoedenota. Ook aan bestaanszekerheid wordt aandacht gegeven. Het gaat niet altijd om geld, vooral belangrijk is dat mensen kunnen meedoen.


    Wethouder Zwijnenberg:
    1. drie thema's m.b.t. organisatie-ontwikkeling. Voorzichtig zijn met spreken over hoog verloop in de ambtelijke top; voor het vertrek van twee directeuren waren er heel goede redenen. Kosten van inhuur zijn in 2023 landelijk gestegen. Voor doorontwikkeling van de organisatie is een routekaart gemaakt.
    2. aan de hand van schouwen is vastgesteld dat Groen en Doen niet in alle gevallen aan de afgesproken prestatienormen heeft voldaan. Gesprekken hierover zijn geïntensiveerd. Er is zicht op resultaat maar de weersomstandigheden werken niet mee;
    3. ten aanzien van deelmobiliteit is het aantal deelauto's en deelfietsen binnen de gemeentelijke organisatie gelijk gebleven. Het particulier initiatief met de deelsteps is helaas weggevallen. Schaalgrootte van Roermond is ten opzichte van grote gemeenten toch wat beperkt.


    De commissie acht het onderwerp rijp voor behandeling in de raad, agendering als bespreekstuk.

    Commissievragen

    Onderwerp
    Voorziening groot onderhoud sport
  4. 4

    Besluit

    LVR:
    1. zijn er portefeuilles waarop de ambtelijke capaciteit in 2025 dient te worden opgeschroefd?;
    2. lobby in de richting van het nieuwe kabinet?;
    3. op welke ontwikkeling binnen zijn portefeuille is elke portefeuillehouder het meest trots?
    4. burgers en bedrijven moeten volgens LVR lang wachten op een reactie op telefoontjes of mails;
    5. van 23M32 "Opgeruimd beeld openbare ruimte" en 23M15 "Versnellen vergunningen" is nog geen terugkoppeling ontvangen. Wat is de stand van zaken?
    6. recruitment en employment branding: we lopen achter, er moet doorgepakt worden om ons als gemeente beter te kunnen onderscheiden;
    7. topsportfonds, hoe in te zetten, nadere uitwerking?


    GL:
    1. beleidsarme kadernota, GL komt er in de raad op terug.


    VVD:
    1. we zetten maximaal in op het realiseren van reeds voorgenomen ambities;
    2. gebiedsprofielen, 1 miljoen in 2025 voor Stationsplein maar hoe zit het met besluitvorming over Wilhelminaplein;
    3. vraag 25, provinciale handhavingsboot was een voortgangsvraag, geen politieke vraag. Wat is de stand van zaken?
    4. vorig jaar motie Roermond Waterstad aangenomen. Hoe wordt Roermond in 2025 verder op de kaart gezet als historische waterstad?
    5. Roermond Veteranenstad. Welke middelen zijn hiervoor gereserveerd, ook voor 80 jaar bevrijding in 2025?


    PvdA
    1. beleidsarme kadernota, prima, PvdA komt er in de raad op terug;
    2. lobby in de richting van het rijk, structurele financiering gemeentefonds, evt. in VNG-verband. 


    D66
    1. Graag nadere toelichting op de volgende onderdelen die niet concreet genoeg worden geacht: doorontwikkeling jeugdzorg, doorontwikkeling regionale samenwerking WMO en Jeugdwet, vergroeningsopgave, soorten managementplan, audit en certificering CO2-prestatieladder, CIVIL, uitvoering Midden-Limburg Bereikbaar,  woonopgave, aanpak van bedrijventerreinen;
    2. is er al iets te zeggen over effecten van het landelijk hoofdlijnenakkoord, ook de mei-circulaire?
    3. pag. 14, uitgangspunt nota verbonden partijen is prima, maar wat heeft dit tot nu toe voor effect gehad op begrotingen van verbonden partijen?
    4. naast verbonden partijen werken we samen met veel andere partijen. Kan het uitgangspunt dat ten aanzien van verbonden partijen is geformuleerd ook voor de andere partijen worden toegepast?
    5. pag. 18 bijlagen kadernota, waarom is de taakstelling van BOR zo hoog?
    6. pag. 21: is het niet beter meer te richten op verduurzaming;
    7. pag. 23 investering in schoolgebouwen;
    8. pag. 27 is het doorschuiven van projecten wel verstandig? 


    DS
    1. technische presentatie was een prima bijeenkomst;
    2. pag. 1 besluit, waarom proces pas starten na de kadernota. Worden ambities die niet in het coalitieakkoord staan niet meegenomen?
    3. hoe gaat de verdere uitwerking van de regiodeal vormgegeven worden? 


    Wethouder Franssen:
    1. technische vragen worden wellicht niet allemaal vanavond beantwoord. Op enkele vragen volgt mogelijk nog een schriftelijk antwoord;
    2. vraag van LVR over ambities voor 2025 is lastig omdat de tweede tussenrapportage 2024 nog niet bekend is;
    3. het is ook als gemeente lastig om goede mensen aan te te trekken;
    4. lobby in de richting van het Rijk gebeurt al, o.a. via de VNG. College is benieuwd naar de regeringsverklaring en zal daarop reageren;
    5. beleidsarm is door het college de inzet in de richting van verbonden partijen;
    6. Wilhelminaplein, vraag 24, er zitten middelen in de begroting maar wellicht  onvoldoende om geheel aan het gebiedsprofiel tegemoet te komen;
    7. we zijn bezig met Roermondse Stroom, een nieuwe marketingstrategie
    8. er komt binnenkort een voorstel in het college om meer aandacht te geven aan Roermond als Hanzestad;
    9. in de begroting 2024 zitten extra middelen voor vieringen in het kader van 80 jaar bevrijding;
    10. door D66 gestelde art.43-vragen over het hoofdlijnenakoord worden natuurlijk beantwoord;
    11. in het hoofdlijnenakoord staat dat de nieuwe regering af wil van alle SPUK's, specifieke uitkeringen. Dat gaat om 6,5 miljard, maar daarop wordt dan wel 10% gekort; 
    12. pag. 14, concrete resultaten noemen ten aanzien van verbonden partijen, we werken hierin samen met Venlo en Weert maar het mag natuurlijk nog beter;
    13. Roermond maakt geen eigen macro-economische studie voor inflatiecijfers;
    14. er zitten inderdaad enkele wijzigingen in de investeringsplanning;
    15. door alsmaar het startmoment van voorgenomen investeringen, bijvoorbeeld van schoolgebouwen, naar achteren te schuiven, nemen -vanwege inflatie- de kosten toe;
    16. bij de regiodeal gaat het niet om een reservering maar om een garantiestelling. Dit is nodig doordat het Rijk dit eist. Het is niet zo dat de raad nu al instemt met het uitgeven van dit geld. 


    Burgemeester Hoogtanders:
    1. de handhavingsboot is verschoven van de bestuurlijke naar de ambtelijke tafel. Een voorstel wordt op korte termijn verwacht;
    2. er wordt gewerkt aan voorstellen voor de viering van Roermond 80 jaar bevrijding. 


    Wethouder Smitsmans:
    1. geeft een beschouwing over jeugd, jeugdwet en WMO;
    2. wat we lokaal kunnen doen, wordt ook lokaal gedaan;
    3. opvang voor verwarde personen wordt ook lokaal ingericht. 


    Wethouder Zwijnenberg:
    1. vraag voor meer personeel is interessant voor november, komt nu te vroeg;
    2. VNG is al bezig met lobby in de richting van het nieuwe kabinet;
    3. met recruitment loopt gemeente echt niet achter ten opzichte van bedrijfsleven;
    4. RIB over stand van zaken voor versnellen vergunningen komt op zeer korte termijn;
    5. RIB over motie 23M32 komt nog vóór 4 juli;
    6. college herkent zich niet in de opmerking dat burgers de gemeente structureel slecht kunnen bereiken. Natuurlijk kunnen er incidenteel wel eens problemen zijn maar daarvan is dan ook onmiddellijk melding gemaakt op de gemeentelijke website;
    7. uitleg over Midden-Limburg Bereikbaar, Rijswaterstaat, tunnelsluitingen. 
    8. 161.000 euro taakstelling BOR, is nu niet duidelijk maar hierop volgt een schriftelijke reactie.


    Wethouder van Ballegooij:
    1. topsportfonds gaat ontwikkeld worden in overleg met maatschappelijke partners;
    2. vergroeningsopgave: na de zomervakantie krijgt de raad een groenvisie;
    3. uitstel van bouw scholen is niet altijd een keuze van de gemeente.


    Wethouder van Rey:
    1. Roermond is de eerste gemeente in Limburg die de CO2-prestatieladder gecertificeerd heeft gekregen;
    2. Uitleg over CIVIL. 


    LVR wil graag de cijfers zien over responstijd van de gemeente op mails en telefoontjes. Wethouder Zwijnenberg zal nadenken hoe de raad hierover het beste geïnformeerd kan worden. 


    VVD wil weten of er niet alleen incidenteel maar ook structureel geld beschikbaar is om Roermond Veteranenstad vorm te geven. Burgemeester Hoogtanders zegt dat geen structurele verhoging van de middelen is voorzien.


    De commissie acht het onderwerp rijp voor behandeling in de raad, agendering als bespreekstuk.

    Toezeggingen

    Onderwerp
    Responstijd
    Taakstelling BOR
  5. 5

    Rondvragen betreffen korte feitelijke vragen over een actueel onderwerp op het vakgebied van de commissie. Rondvragen worden in beginsel schriftelijk ingediend (tot 24 uur na de vergadering) en binnen een week ná de commissievergadering schriftelijk beantwoord.

    Besluit

    Er wordt geen gebruik gemaakt van de rondvraag.

  6. 6

    Besluit

    De voorzitter sluit de vergadering om 21.10 uur.