Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 7 juli 2022

09:00 - 13:05
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Mw. M.J.D. Donders - de Leest (Burgemeester)
Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter opent de vergadering, de laatste vergadering met het zittende college. Op 11 juli wordt afscheid afgenomen van vier wethouders, op 13 juli worden nieuwe wethouders geïnstalleerd.
    Er zijn afmeldingen van Britt Pasaribu en wethouder Schreurs.
    Trekking stemmingnummer 1, Jos van Rey.

  2. 2

    Voorstel om de agenda vast te stellen.

    Besluit

    De raad stelt de agenda vast.

  3. 3

    Voorstel om de besluitenlijst vast te stellen.

    Besluit

    De raad stelt de besluitenlijst vast.

  4. 4

    Voorstel tot vaststelling van de behandelwijze van ingekomen brieven en overige stukken gericht aan de gemeenteraad.

    Besluit

    GL: brief A145 agenderen voor de commissie RU.

  5. 5
    HAMERSTUKKEN - 09:20
  6. 5.a

    Voorstel aan de raad om:
    Het Preventie- en gezondheidsbeleid 2017-2021 ‘Roermond Gezond’ te verlengen tot het moment dat er nieuw beleid door de gemeenteraad is vastgesteld.

    Besluit

    De raad stelt het voorgelegde conceptbesluit vast.

  7. 6

    Voorstel aan de raad om:
    1. de analoge versie van het bestemmingsplan ‘Herontwikkeling Emmalaan-Prins Bernhardstraat’ gewijzigd vast te stellen conform de bij dit raadsbesluit gevoegde toelichting, regels en verbeelding;
    2. de digitale versie van het bestemmingsplan ‘Herontwikkeling Emmalaan-Prins Bernhardstraat’ (IMRO code: NL.IMRO.0957.BP00000321-VG01) gewijzigd vast te stellen, waarbij gebruik is gemaakt van een gecombineerde ondergrond Grootschalige Basiskaart Roermond (GBKR) en kadastrale ondergrond;
    3. geen exploitatieplan vast te stellen voor het onder 1 en 2 genoemde bestemmingsplan.

    Besluit

    De raad stelt het bestemmingsplan vast.

  8. 7

    Voorstel aan de raad om:
    1. de analoge versie van het bestemmingsplan ‘Eiermijn’ gewijzigd vast te stellen conform de bij dit raadsbesluit gevoegde toelichting, regels en verbeelding;
    2. de digitale versie van het bestemmingsplan ‘Eiermijn’ (IMRO code: NL.IMRO.0957.BP00000314- VG01) gewijzigd vast te stellen, waarbij gebruik is gemaakt van een gecombineerde ondergrond Grootschalige Basiskaart Roermond (GBKR) en kadastrale ondergrond;
    3. geen exploitatieplan vast te stellen voor het onder 1 en 2 genoemde bestemmingsplan.

    Besluit

    De raad stelt het bestemmingsplan vast.

  9. 8

    Voorstel aan de raad om:
    1. overeenkomstig de nota van zienswijzen en wijzigingen een standpunt in te nemen op de ingekomen zienswijzen;
    2. de analoge versie van het bestemmingsplan ‘Woningbouw Veldje - Clauslaan’ gewijzigd vast te stellen conform de bij dit raadsbesluit gevoegde toelichting, regels en verbeelding;
    3. de digitale versie van het bestemmingsplan ‘Woningbouw Veldje - Clauslaan’ (IMRO code: NL.IMRO.0957.BP00000319-VG01) gewijzigd vast te stellen, waarbij gebruik is gemaakt van een gecombineerde ondergrond Grootschalige Basiskaart Roermond (GBKR) en kadastrale ondergrond;
    4. geen exploitatieplan vast te stellen voor het onder 1 en 2 genoemde bestemmingsplan.

    Besluit

    De raad stelt het bestemmingsplan vast.

  10. 9
    BESPREEKSTUKKEN - 09:20
  11. 9.a

    Voorstel aan de raad om:
    1. De jaarstukken 2021 van de gemeente Roermond vast te stellen;
    2. Het financiële saldo ad € 10.233.540 van de jaarrekening 2021 toe te voegen aan de algemene reserve;
    3. Resultaatbestemming 2021:
    • In te stemmen met de voorgestelde resultaatbestemmingen 2021 voor een bedrag van € 4.175.446, waarbij een bedrag van € 1.357.871 wordt toegevoegd aan het Coronafonds;
    • De begroting te wijzigen conform de toelichting op de middelen;
    4. Raadskader sociaal domein:
    • In te stemmen met het opheffen van het raadskader sociaal domein conform eerder genomen raadsbesluit nr. 93703-2021;
    • het saldo van de egalisatiereserve sociaal domein ad € 20.485.651 toe te voegen aan de algemene reserve;
    • De begroting te wijzigen conform de toelichting op de middelen.

    Besluit

    LVR merkt op dat het voordelig kan zijn om leningen met hoge rente vervroegd af te lossen, ondanks een te betalen boeterente en vraagt een reactie hierop van het college. Heel pakket met nagekomen stukken van afgelopen dinsdag wekt verbazing.
    N.a.v. brief van de Auditcommissie:
    * financiële basis nog steeds niet op orde;
    * financieel-administratieve basis niet op orde, wanneer wel?
    * invoering nieuw financieel systeem pas per 1 januari 2024, waarom niet eerder?
    N.a.v. brief van de accountant:
    * blz. 13 personeels- en salarisadministratie;
    * pag. 18 registreren van weerstandsvermogen kan beter
    * problemen met aanbestedingen vallen dit jaar mee
    * pag. 25 administratieve organisatie en personeelsadministratie
    * pag. 25 begrotingswijzigingen worden niet correct doorgevoerd
    * pag. 26 wanneer aanpassing financiële verordeningen?
    * pag. 28 zeer evidente voorstellen tot verbetering, is daar inmiddels mee gestart?
    * pag. 32/33, enorme correcties aangebracht door de accountant, hoe kan dat?
    Inhoudelijke punten:
    * gedragscodes voor burgemeester, wethouders en de raad. Zou goed zijn om deze te evalueren en verbetervoorstellen naar aanleiding daarvan op te pakken
    * brief van de stichting Ruimte, staat van gemeentelijke en rijksmonumenten. Wat gaat het college doen n.a.v. reprimande van de provincie?


    CDA
    2021 was in alle opzichten een bijzonder jaar, met vele onzekerheden. Oorzaak en gevolg moeten met elkaar worden verbonden. Een grote reden van het overschot zit in de decembercirculaire. Roermond heeft in het jaar 2021 167 euro per inwoner overgehouden, in relatie tot andere grotere gemeenten in Limburg is dat aan de lage kant. Roermond heeft het niet slecht gedaan. CDA dient amendement in waarin aandacht wordt gevraagd voor leegstandsbeleid (50.000 tot 80.000 euro) en zwerfvuil/afvaldumpingen (45.000 euro). CDA zegt dat het geen verrassing is dat de basis nog niet op orde is. We wisten dit met zijn allen en trekken hierin sinds Klaar voor de Herstart ook samen op. Trajecten hiervoor zijn uitgestippeld. Meer zorgen maakt het CDA zich over de rechtmatigheidsverklaring die in de toekomst door het college moet worden afgegeven.


    PvdA
    Jammer dat afgelopen dinsdag nog zoveel nagekomen stukken zijn gekomen, dat is niet goed voor de positie van de raad. PvdA betreurt het vooral voor de burgers dat de gemeente in 2021 veel geld niet heeft ingegeven.


    SP
    De basis is niet op orde. Is er licht aan het einde van de tunnel?
    SP is zeer benieuwd naar het sociaal programma van het nieuwe college.


    GL
    Impact op Roermond door corona: rellen op de Donderberg, avondklok, noodverordening. Jongeren zijn het meest hard geraakt in de Coronatijd.
    Impact op Roermond door hoog water: zandzakken, sociale cohesie, RHC Concordia.
    Impact via duurzaamheidsagenda: zonne- en windenergie, energiearmoede.
    Impact door gebiedsontwikkeling: voormalige Philipsterrein, mooi inbreidingstraject.
    Impact door participatie: participatiewet, Omnibuzz, wijkcentra, verenigingen, waardering voor vrijwilligers.
    Impact door cultuur: The Passion, Cuypershuis.
    Impact door politieke keuzes: begrotingsoverschot. Wat is blijven liggen in 2021 komt er in 2022 bij. Kan de organisatie dit aan?
    Opmerkingen van de accountant: verwerking van begrotingswijzigingen, aanpassen van financiële verordeningen.


    DS
    Raad en college hebben een jaar geleden met Klaar voor de Herstart de handen ineen geslagen. Rust op politiek vlak is ook belangrijk. Organisatie-ontwikkeling is ingezet, nieuwe college kan hier de vruchten van plukken. Politiek zal inkomsten moeten verhogen óf uitgaven moeten beperken. Qua belastingen moeten er keuzes worden gemaakt. Meicirculaire biedt goede vooruitzichten voor de komende drie jaren.
    DS dient amendement in met betrekking tot Burgerbegroting Dorpsraad Swalmen.


    D66
    2021 was een bewogen jaar met Corona, hoog water en de organisatie-ontwikkeling. D66 is tevreden met vele zaken die zijn uitgevoerd.
    Fijn dat er goedkeurende verklaringen van de accountant zijn maar het traject van de jaarrekening verdient geen schoonheidsprijs.
    De jaarrekening is niet goed leesbaar, heeft een hoog technisch gehalte. Dat kan verbeterd worden.
    Er is een groot verschil in hetgeen begroot is en hetgeen is uitgevoerd. Er zijn daarvoor allerlei redenen voor aan te geven. Maar feit is wel dat het financiële inzicht binnen de organisatie nog niet op orde is, dit moet voor de komende jaren een topprioriteit zijn.
    Wanneer was bekend dat het resultaat veel positiever zou zijn dan verwacht? Is het college het met D66 eens dat de raad eerder geïnformeerd had kunnen worden? Welke maatregelen worden genomen om verbetering te bereiken: qua proces, qua vorm en qua management/financieel inzicht?


    SPR
    Gemeente heeft zijn zaken (PIOFA) niet op orde. Natuurlijk zijn er externe oorzaken, maar een deel van de oorzaken ligt intern. Sinds wanneer weet het college van het overschot en had de raad niet eerder geïnformeerd moeten zijn?
    In het accountantsverslag staan opmerkingen die al jarenlang gemaakt worden. Met name het proces voor verwerking van begrotingswijzigingen verdient aandacht.
    SPR dient twee amendementen in: één met betrekking tot resultaatbestemming en één met betrekking tot de zwemverenigingen RZ en Eszet.
    Kosten voor wonen, zorg en energie zijn sterk toegenomen. Met name voor de meest kwetsbaren levert dit problemen op.


    VVD
    Overschot is geen resultaat van financiële degelijkheid, eerder van chaos en gebrek aan stuurmanskunst. Er is in elk geval geen reden voor een polonaise. Het proces in aanloop naar de jaarrekening is niet goed verlopen. Uit de jaarrekening blijken politiek-inhoudelijke manco's. Voorbeeld: bijstelling voor voorziening dubieuze debiteuren roept vragen op. Ander voorbeeld: impulsaanpak woongebieden. Er staat de nieuwe ploeg een enorm karwei te wachten. Roermond is wat de VVD betreft toe aan een frisse start.


    Reactie namens het college van B&W door wethouder Pleyte.
    Het gegeven antwoord op de vraag over vervroegde aflossingen was op zich correct, maar zouden de geautomatiseerde systemen volledig op orde zijn dan zouden betere afwegingen kunnen worden gemaakt.
    Er zijn verschillende vragen gesteld over het niet op orde zijn van de financiële basis. Dat is niets iets van gisteren en het zal ook morgen nog niet zijn opgelost. Door de inzet van heel veel mensen is de zaak nog steeds draaiende gehouden, zijn veel gaten dichtgelopen. Afgelopen periode konden echter niet meer alle gaten worden dichtgelopen en kreeg de accountant stukken te laat. Het zijn ingewikkelde processen. Er kan geen exacte datum worden genoemd waarop dit weer op een acceptabel niveau is. De vervanging van het financieel systeem krijgt aandacht maar het is beter dit goed voor te bereiden dan alleen maar te streven naar snelle invoering. College en ambtelijke organisatie zijn zich ervan bewust dat er verbetering in processen nodig is en dat de opmerkingen van de accountant hierover terecht zijn. Er wordt naar gestreefd dat de financiële administratie in de toekomst als een sturingsinstrument kan functioneren.
    Het proces voor aanpassing van financiële verordeningen is gestart. De aangepaste verordening komen -conform voorraadagenda- dit najaar in de raad aan de orde.
    Op 25 februari 2022 is een raadsinformatiebrief verschenen over de gedragscodes.
    Er is goed overleg met de provincie. Van een "tik op de vingers" is geen sprake: een enquête van de provincie bleek door de gemeente niet tijdig ingevuld, dat is inmiddels hersteld.
    Er zijn inderdaad grote verschillen tussen begroting en realisatie, maar er zijn ook veel dingen gebeurd (hoog water, Corona) die een andere inzet van personeel noodzakelijk maakten. Natuurlijk is er een relatie tussen planning en (te) hoge ambities. Vergelijking van cijfers tussen verschillende gemeenten is altijd goed, maar hierbij moeten wel de nodige voorbehouden in de gaten worden gehouden.
    Amendement CDA is overbodig voor wat betreft het zwerfafval. Dat onderwerp is geregeld, de raad ontvangt hierover binnenkort een raadsinformatiebrief. Het onderdeel met betrekking tot het leegstandsbeleid kan wellicht worden overgenomen. Suggestie: maak van dit deel een motie.
    Natuurlijk is het college het ermee eens dat er goede werkomstandigheden moeten zijn voor de medewerkers.
    Er kan niet precies worden aangegeven waanneer bekend was dat er een groot financieel positief resultaat zou zijn. Dit bericht is drie tot vier weken gelden op de collegetafel beland.
    Maakbaarheid van organisaties en processen valt nog wel eens tegen. In die zin ligt er ook nog wel een uitdaging voor het nieuwe college.
    Toevoeging aan voorziening dubieuze debiteuren is veroorzaakt door een systeemwijziging bij de accountant. Omdat hieraan voldaan is, heeft de accountant er in zijn verslag verder geen opmerking over gemaakt.
    Amendemement RZ/Eszet wordt door het college ontraden. Het proces is al gerealiseerd.
    Ook het amendement resultaatbestemming wordt door het college ontraden. Er is met de resultaatbestemming geen sprake van potjesvorming.
    Amendement Burgerbegroting Swalmen wordt door het college ontraden omdat aan deze organisatie is aangeboden dat plannen ingediend kunnen worden waardoor stagnatie niet aan de orde is.  .


    In tweede termijn complimenteren alle woordvoerders wethouder Pleyte met zijn bijdrage in eerste termijn. Vervolgens wordt op enkele zaken nader ingegaan. Bovendien reageren de fracties op de ingediende amendementen.


    Enkele opmerkingen uit de tweede termijn:
    LVR: is er een versnelling te geven aan de aanpassing/vernieuwing van de (financiële) systemen.
    LVR wil dat er gesproken gaat worden over de RIB uit februari over de gedragscodes.
    LVR: laatste versie jaarstukken 2021 gedrukt op 24 juni 2021?
    CDA is benieuwd naar RIB over zwerfvuil.
    Amendement CDA over zwerfvuil/leegstand wordt ingetrokken. Daarvoor in de plaats dient het CDA een motie Leegstandsbeleid in.
    Amendement DS: er zijn informeel afspraken gemaakt tussen dorpsraad en college maar die liggen niet vast, vandaar het amendement. Kunnen deze afspraken vanuit het college worden toegelicht? Vanwege reeds voorgenomen projecten is het resterende bedrag van 200.000 euro nagenoeg aangewend.
    D66: raad wil eerder kunnen sturen, vandaar het streven naar een deugdelijke financiële administratie. Kan het proces versneld worden? Ingezette organisatie-ontwikkeling dient te worden voortgezet. Raad kan zelf voorstellen doen over hoe kaderstellende en controlerende rol beter vorm kan worden gegeven. Voorstel: na het zomerreces bijeenkomst om te overleggen over verbeteringen in de P&C-cyclus.
    SPR: amendement resultaatbestemming wordt ingetrokken, maar wel graag extra informatie.
    VVD: graag meer en betere uitleg over voorziening dubieuze debiteuren.


    Tweede termijn wethouder Pleyte
    De datum van 24 juni is fout, dit had 5 juli 2022 moeten zijn.
    Het aanbieden van de startblokken aan de gemeente wordt na de zomer nog formeel geregeld.
    Dorpsraad Swalmen kan plannen blijven indienen. Die worden dan bekeken en kunnen na goedkeuring worden uitgevoerd. Er zijn geen bijzondere regelingen.
    Amendement resultaatbestemming is ingetrokken. SPR heeft gevraagd om extra informatie. Die zal worden gegeven via de reguliere P&C-cyclus.
    Wethouder Pleyte geeft nadere uitleg over de veranderde systematiek bij de voorziening dubieuze debiteuren en de vraag of invoering van een aantal verbeteringen kan worden versneld. Of en hoeveel er al is uitgegeven van het door de raad in november 2021 verleende extra budget van 643.000 euro voor organisatie-ontwikkeling is nu niet te zeggen.


    Het amendement RZ/ESZET wordt verworpen met 1 stem voor en 28 tegen.
    Voor 1: SPR 1
    Tegen 28: LVR 10, GL 5, CDA 3, DS 3, VVD 2, D66 2, PvdA 2 en SP 1.


    Het amendement Burgerbegroting Swalmen wordt verworpen met 4 tegen 25 stemmen.
    Voor 4: DS 3 en SPR 1.
    Tegen 25: LVR 10, GL 5, CDA 3, VVD 2, D66 2, PvdA 2 en SP 1.


    De jaarstukken 2021 worden unaniem vastgesteld.


    De motie Leegstandsbeleid van het CDA wordt unaniem aangenomen.

    Amendementen

    Onderwerp
    22A04 steun RZ en ESZET, zwemverenigingen in de gemeente Roermond
    22A05 Raadsbesluit Jaarstukken en resultaatbestemming 2021
    22A06 Burgerbegroting Dorpsplan Swalmen
    22A07 leegstandsbeleid en afvaldumpingen/zwerfaval/vervuiling

    Moties

    Onderwerp
    22M09 Leegstandsbeleid
  12. 10.a

    Voorstel aan de raad om:
    1. De kadernota 2023 voor kennisneming aan te nemen en de beschreven autonome ontwikkelingen op te nemen in de meerjarenbegroting 2023;
    2. De begrotingswijziging decembercirculaire 2021 (bijlage 2 boekwerk) vast te stellen;

    Besluit

    LVR is het met enkele zaken in de kadernota niet eens. Daarom is de LVR er blij mee dat de kadernota voor kennisgeving wordt aangenomen. Er zijn onzekerheden en risico's, daarmee zullen met met zijn allen op een verantwoorden manier moeten omgaan. LVR stelt door het college gegeven antwoord op vraag 2 uit de commissievergadering ter discussie, dit is niet helder. N.a.v. antwoord op vraag 4: wat is gemiddeld bedrag aan nieuwe investeringsruimte.
    CDA wil meer inzetten op waterveiligheid. Voor Roermond is een groei van het inwoneraantal voorzien, er is in dit kader voor veel zaken aandacht nodig. Inflatie is een zorgpunt, kosten voor levensonderhoud zijn met maar liefst 11% gestegen. CDA is er een groot voorstander van om de belastingdruk voor de inwoners te beperken. CDA vraagt aandacht voor klimaatbeheersing op scholen.
    PvdA zal instemmen met het voorstel om de kadernota voor kennisgeving aan te nemen.
    SP roept op om de komende jaren vooral aandacht te hebben voor onze burgers en zal daar graag constructief aan meewerken.
    GL ziet deze kadernota als een open-eind regeling. Er zijn veel uitdagingen. Prijsstijgingen vergen veel van de burgers. Via een metafoor maakt GL duidelijk dat er altijd aandacht nodig is voor de zorg voor onze burgers. GL neemt de kadernota voor kennisgeving aan.
    Ook DS zal de kadernota voor kennisgeving aannemen. DS vindt net als CDA dat belastingen niet verhoogd zouden moeten worden. Principe "de vervuiler betaalt" zou kunnen worden toegepast voor de milieustraat. DS denkt over een gedifferentieerd tarief voor de toeristenbelasting (lang/kort verblijf).
    D66 denkt dat Roermond er financieel helemaal niet zo slecht voorstaat als enkele maanden geleden werd gedacht. Hoe denken de beoogde coalitiepartijen over de in de kadernota voorgestelde lastenverhogingen. Wat is wettelijk voorgeschreven en wat is autonoom beleid? Oproep aan de raad om kadernota toegankelijker te maken. Belangrijk voor D66: kansengelijkheid, kinderarmoede, inburgering, laaggeletterdheid, LHBTIQ, huisvesting nieuwkomers, arbeidsmigranten, duurzaamheid, energiebesparing, bomen, schonere lucht, deelfietsen en laadpalen, experimenteren met ruimere openingstijden, burgerschap, groene schoolpleinen., hoger onderwijs naar Roermond, moderner cultuurbeleid, burgerplatform, lokaal referendum, betere stukken.
    SPR wacht met spanning het nieuwe coalitieprogramma af en hoopt dat daarin een groot aantal programmapunten van de SPR zal zijn opgenomen. .
    VVD zegt dat het er in het voorwoord van de kadernota op lijkt dat de zilvervloot is aangemeerd in Roermond. Dit najaar zien we verder als de begroting aan de orde komt.


    Reactie door het college van B&W op de eerste termijn.
    Wethouder Pleyte geeft uitleg over opbouw van kosten voor de afvalstoffenheffing.
    Bij de voorgestelde belastingverhoging gaat het om structurele inkomsten, die nodig zijn om structurele uitgaven te dekken. In principe is klimaatbeheersing een zaak van de scholen zelf. Soms wordt klimaatbeheersing meegenomen in de door de gemeente betaalde renovatie of bouw van scholen. Zou de gemeente alle kosten van klimaatbeheersing naar voren willen halen, dan moet gerekend worden op een bedrag van 6 miljoen euro. Enkele fracties hebben wensen uitgesproken. Dat is is prima, maar hou er rekening mee dat alles moet worden betaald m.a.w. inkomsten dienen te worden verhoogd of uitgaven dienen te worden verlaagd.


    LVR merkt op dat bij afval alleen maar wordt gesproken over hogere kosten maar ergens zou de uitgevoerde operatie toch ook voordeel opleveren?
    CDA is benieuwd wat er gaat gebeuren met bijlage 4 uit Klaar voor de Herstart.


    Wethouder Pleyte gaat nader in op de kosten afvalstoffenheffing.


    De raad besluit (unaniem) conform het voorgelegde conceptbesluit.

  13. 11

    Voorstel aan de raad om:
    1. overeenkomstig de nota van zienswijzen en wijzigingen een standpunt in te nemen op de ingekomen zienswijzen;
    2. de analoge versie van het bestemmingsplan ‘Groeneweg Maastraat’ gewijzigd vast te stellen conform de bij dit raadsbesluit gevoegde toelichting, regels en verbeelding;
    3. de digitale versie van het bestemmingsplan ‘Groeneweg Maasstraat’ (IMRO code: NL.IMRO.0957.BP00000317-VG01) gewijzigd vast te stellen, waarbij gebruik is gemaakt van een gecombineerde ondergrond Grootschalige Basiskaart Roermond (GBKR) en kadastrale ondergrond;
    4. geen exploitatieplan vast te stellen voor het onder 1 en 2 genoemde bestemmingsplan.
    5. het beeldkwaliteitsplan ‘Omgeving Groeneweg Ool’ vast te stellen.

    Besluit

    LVR dient een motie in -samen met GL, SPR, VVD, PvdA en CDA- met de oproep om een verkeerscirculatievariant uit te werken, waarbij maximale vergroening en toegankelijkheid voor de veiligheidsdiensten uitgangspunt zijn.


    Het bestemmingsplan wordt unaniem vastgesteld.
    De motie wordt unaniem aangenomen.

    Moties

    Onderwerp
    22M10 Groenezijweg
  14. 12

    Voorstel aan de raad om:
    1. een commissie in te stellen voor onderzoek van de geloofsbrieven van vier nieuwe raadsleden, zodat in de raadsvergadering van 13 juli 2022 tot benoeming van deze vier nieuwe raadsleden kan worden overgegaan;
    2. drie raadsleden te benoemen tot lid van de commissie geloofsbrieven.

    Besluit

    De raad besluit te benoemen tot lid van de commissie voor onderzoek van de geloofsbrieven: Sabine Maas, Aschwin Verheijen en Bart Cochet.

  15. 13

    Raadsleden kunnen mondeling vragen stellen over actuele onderwerpen van gemeentelijk beleid.

    Besluit

    Er zijn geen vragen ingediend.

  16. 14

    De voorzitter sluit de vergadering.

    Besluit

    Op verzoek van de voorzitter spreekt de raad zich uit over inzet van de gemeente Roermond ten behoeve van opvang vluchtelingen, in overleg met de Veiligheidsregio. Mandaat aan het college voor verdere uitwerking.


    De voorzitter sluit de vergadering om 15.23 uur. :